اصلیترین دغدغهی فروشندگان و افرادی که خدماتی را ارائه میدهند، افزایش فروش میباشد. یکی از ابزارهایی که میتواند تاثیر زیادی بر فروش شما داشته باشد ساخت سایت است. طراحی و ساخت سایت متناسب با حوزه فعالیت شما میتواند اعتماد کاربران را در هنگام خرید افزایش دهد اما چه روشهای وجود دارد تا شما بتوانید افزایش فروش از سایت را داشته باشید.
اهمیت طراحی سایت متناسب با حوزه فعالیت شما
طراحی ظاهر بصری و قرار گیری المانهای زیبا در طراحی سایت میتواند در ذهن کاربر ماندگار باشد. سایتها به دلیل قابلیت دسته بندی محصولات و جستجو خرید خوشایند تری را برای کاربران به وجود میآورد اما به شرطی که شما اصول اولیه برای طراحی صفحات را رعایت کرده باشید تا افزایش فروش از سایت را بوجود آورید. از دیگر دلایلی که میتواند اعتماد کاربران را هنگام خرید جلب نماید درگاه پرداخت میباشد. درگاههای امن پرداخت فقط به سایتهای قابل اعتماد داده میشود.
1. شفاف کردن مسیر خرید برای مشتری
فروش از وبسایت نیازمند این است که شما در مرحله اول خود را در جایگاه مشتری خود گذاشته و او را درک کنید. زمانی که شما در طراحی سایت المانها و دسته بندی را در مکان مناسب خود قرار ندهید کاربر دچار سردرگمی در سایت شده و به زبان سادهتر مسیر خرید را گم کند. یکی از نکات مهمی که باید به توجه کنید این است که مسیر خرید مخاطب خود را به صورت کامل طراحی کرده و با توجه به نیاز های او، این مسیر را بهینه سازی کنید تا افزایش فروش از سایت را داشته باشید.
2. بهینه سازی فرآیند پرداخت
پرداخت هزینه خرید، همیشه مرحلی سختی برای کاربر است زیرا درگیر چالش های مختلفی مثل: امن بودن پرداخت، حس منفی برداشت از حساب، وارد کردن اطالعات شخصی و… می باشد و اگر این فرایند بهینه سازی نشده باشد، امکان این وجود دارد که از خرید کردن منصرف شود. در این مرحله شما باید به نکات زیر توجه کنید:
- داشتن درگاه پرداخت امن
- ارائه روش های مختلف جهت تسویه حساب
- نمایش تمامی هزینه ها در سبد خرید
- امکان تسویه حساب با کمترین کلیک
- بهینه بودن مرحله پرداخت در دستگاه ها و مرورگر های مختلف
- ظاهر و تجربه کاربری جذاب برای کاربر
- امکان پرداخت درب منزل
3. توضیحات کاربردی برای محصول
قطعا شما نیز سایت های زیادی رو دیده اید که درمورد محصول خود توضیحات طولانی ارائه داده اند اما شاید فقط چند خط از این توضیحات کاربردی باشد. نکته مهمی که در زمان قرار دادن توضحیات محصول باید به آن دقت کنید این است که آیا واقعا این توضیحات کاربر را مجاب به خرید و استفاده از این محصول خواهد کرد؟
برای مثال اگر شما فروشنده لوازم آرایشی هستید و میخواهید در رابطه با یک رژلب توضیحات تهیه کنید، به جای اینکه در رابطه با وزن یا ابعاد رژلب صحبت کنید، بهتر است از تناژ رنگی، ماندگاری، مواد سازنده و… صبحت کنید تا خریدار این محصول به صورت کامل قانع شود. به صورت خلاصه شما باید سوالات پر تکرار کاربر در مورد این محصول را در توضیحات پاسخ دهید.
4. نشان دادن هزینههای اضافی به مشتری
در زمان بهینه سازی فروش سایت شما باید به این موضوع دقت داشته باشید که کابر هر لحظه امکان دارد از پراخت منصرف شود و چه دلیلی بهتر از افزایش لحظه ای قیمت؟
شما باید تا حد امکان تمامی هزینه هایی که به محصول اضافه می شود را کاهش دهید و یا حدقل آن را در همان مرحله اول به کاربر نمایش دهید تا در مورد خرید یا عدم خرید محصول در همان لحظه اول تصمیمم خود را بگیرد. همین ترفند میتواند افزایش فروش از سایت شما را به همراه داشته باشد.
5. خرید بدون ثبت نام
در خیلی از وبسایتهای فروشگاهی، برای انیکه بتوانند اطلاعات تماس جمع آوری کنند، برای خرید محصول کاربران را محبور به خرید محصول می کنند. این یکی از اشتباهات بزرگ در مدیریت سایت می باشد زیرا خرید کردن و پرداخت هزینه باید کمترین چالش را داشته در غیر این صورت تمام کسانی که از شما قصد خرید دارند به سادگی میتوانند از سایت خارج شوند.
6. بررسی تجربه خرید در موبایل
خیلی از کابران امروزه از موبایل برای وبگردی و خرید استفاده می کنند. پس شما به عنوان مدیر سایت یا صاحب کسب و کار باید از تجربه خرید بهینه در موبایل اطمینان حاصل کنید. معیار های بهینه بودن تجربه خرید با موبایل برای افزایش فروش از سایت عبارت اند از:
- سرعت بالا
- طاهر مشابه با نسخه دسکتاپ
- متناسب بودن ابعاد المان ها و متن ها
- ریسپانسیو یا واکنشپرا بودن
6. راه های ارتباطی متعدد و چت آنلاین
اعتماد دلیل اصلی است که کاربر از شما خرید می کند و اگر این حس واقعی بودن و قابل اعتماد بودن شما به مخاطب القا نشود، مخاطب احتمالا ترجیح می دهد با قیمت بالاتر از فروشگاهی دیگر خرید کند. کاربر باید در کمترین زمان ممکن با شما ارتباط برقرار کند و با شما صبحت کند و اگر سوالی در رابطه با خرید خود دارد مطرح کند به راحتی به پاسخ خود برسد. همین نکته به راحتی میتواند باعث افزایش فروش از سایت شود.
7. افزودن ویدیو به سایت
وجود تصاویر در سایت باعث افزایش فروش از سایت شما میشود اما اگر در سایت ویدئو قرار داشته باشد میتواند در فروش شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که کاربر باید اعتماد بیشتری را نسبت به شما کسب کند پس باید از محصول خود ویدئوی با کیفیت تهیه کنید.
تاثیر ویدیو امروزه بشدت بیشتر از تصویر است. علت اهمیت ویدئو نسبت به تصویر این موضوع می باشد که ممکن است شما در تصویر نتوانید به صورت کامل ابعاد، اندازه، کیفیت ساخت و رنگ و … محصول خود را به نمایش بگذارید اما در ویدیو شما می توانید حس بهتری از آن محصول را به کاربر خود منتقل نمایید.
8. محتوای تولید شده توسط کاربر
قطعا شما با سایت دیجی کالا آشنا هستید و حداقل یک بار از آن خرید کرده اید. یک نکته که ممکن است به آن توجه نکرده باشید این است که چقدر نظرات کاربران و تصاویری که از آن محصول تولید کرده اند به شما حس اعتماد بیشتری را منتقل کرده است. نظرات کاربران در سایت می تواند افزایش فروش از سایت شما را به همراه داشته باشد. شما می توانید از این مقاله نحوه ارسال نظر همراه با تصویر در وردپرس را مشاهده کنید.
9. سیستم افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش
از دیگر روشهای موثیر در افزایش فروش از سایت، افیلیت مارکتینگ است. افیلیت مارکتینگ یا به زبان فارسی، همکاری در فروش، روشی است که در آن شما با در نظر گرفتن یک مقدار مشخص کمیسیون، از افراد دیگر دعوت می کنید تا محصولات شما را به صورت واسطه بفروش برسانند و در سود فروش آن شریک شوند.
این سیستم می تواند روشی عالی برای افرادی باشد که قصد راه اندازی کسب و کار آنلاین را دارند اما توانایی و سرمایه پیاده سازی آن را ندارند. در این روش بازاریاب ها یا همان افیلیت ها با هر روشی محصولات شما را به کاربر به فروش می رسانند و پس از اینکه محصول به فروش رفت درصد مشخصی از این سود فروش به حساب آن ها واریز خواهد شد.
10. کد های تخفیف
یکی از چیز هایی که ما ایرانی ها عاشق آن هستیم این است که از هر خریدی که انجام می دهیم، درصدی از مبلغ را تخفیف دریافت کنیم. این قاعده نیز در خرید و فروش های آنلاین مستثنا نیست. ارائه تخفیف به کاربر چه به صورت مستقیم یا همان فروش ویژه و چه به صورت غیر مستقیم یا همان کد تخفیف (کوپن) می تواند تاثیر فراوانی بر کاربر داشته باشد و او را برای خرید محصول تشویق و ترغیب کند.
11. ارائه برنامه وفاداری و باشگاه مشتریان
در این روش، شما برای مشتریان وفادار و قدیمی خود یک تفاوت خاص قائل می شوید و به آن ها حس متفاوت بودن القا می کنید. این نکته همیشه وجود دارد که پیدا کردن مشتری جدید هزینه های جدید به همراه دارد پس حفظ مشتریان قدیمی می تواند روش عالی باشد تا شما محصولات خود را به هزینه کمتر به فروش برسانید.
در این روش چیزی که به مخاطب حس خاص بودن را القا می کند این است که از پیام ها و پیشنهاد های شخصی سازه شده استفاده کنید. برای مثال:
- اگر کاربر شما نامش علی است؛ با خطاب قرار دادن او با نام اش و ارائه پیشنهاد، شانس خرید مجدد آن را افزایش می دهید
- همیشه یادآوری روز تولد کاربر، میتواند حس خاص بودن به او ارائه دهد
12. کاهش ریسک خرید
کاهش ریسک خرید برای مشتریان در وبسایتهای فروشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار به افزایش اعتماد مشتریان و تشویق آنها به انجام خریدهای بیشتر کمک میکند. در اینجا چند روش برای کاهش ریسک خرید در سایت شما آورده شده است:
ارائه ضمانت بازگشت وجه
این یکی از مؤثرترین روشها برای کاهش احساس ریسک در مشتریان است. ضمانت بازگشت پول نشان میدهد که شما به کیفیت محصولات یا خدمات خود اطمینان دارید و در صورت عدم رضایت شما، وجه را به کاربر بازگردانی خواهید کرد.
نمایش نظرات و امتیازات کاربران
نظرات مثبت و امتیازات بالا از سوی دیگر مشتریان میتواند به کاهش ریسک ادراک شده توسط خریداران جدید کمک کند و اگر نظرات در مورد کابران منفی بود، از آن استقبال کنید تا هم اعتماد به شما بیشتر شود هم کیفیت محصولات شما بالاتر برود.
ارائه پشتیبانی مشتریان
یک سیستم پشتیبانی قوی که به سرعت به سوالات و نگرانیهای مشتریان پاسخ میدهد، میتواند به کاهش ریسک خرید کمک کند. سیستم تیکتینگ یکی از این روش ها است که می توانید آن را فراهم کنید.
استفاده از درگاههای پرداخت امن
استفاده از درگاههای پرداخت معتبر و امن، اطمینان مشتریان را به امنیت تراکنشهای مالیشان افزایش میدهد. به کاربران خود اجازه دهید تا بتوانند از روش های مختلف استفاده کنند.
ارائه گزینههای متعدد برای ارسال
گزینههای ارسال متنوع و انعطافپذیر، از جمله ارسال سریع، میتواند به مشتریان اطمینان دهد که محصولات به موقع به دستشان میرسد.
ارائه بیمه ارسال
بیمه کردن محصولات در زمان ارسال میتواند از نگرانیهای مربوط به آسیب دیدن یا گم شدن محصولات در حین حمل و نقل بکاهد.
13. کش بک
پاداش بازگشت نقدی یا یک کش برای مشتریان وفادار شما قرار می گیرد. این استراتژی میتواند فروش شما را افزایش داده و تعداد مشتریان وفادار شما را افزایش دهد. این روش باعث تشویق مشتریان شده تا خریدهای بیشتری انجام دهند زیرا می توان در خرید بعدی وجه نقد را بازخرید کرد. بنابراین، آنها همچنان برای دریافت تخفیف بیشتر به سایت شما بازمی گردند. این برنامه شامل در نظر گرفتن کد تخفیف برای مشتریان قدیمی شما نیز می شود.
14. اس ام اس مارکتینگ
بازاریابی پیامکی نوعی بازاریابی مستقیم است که شامل ارسال پیشنهادات تبلیغاتی، بهروزرسانیها و اخبار برای مشتریان از طریق پیامهای متنی است. این یک راه آسان و راحت برای برقراری ارتباط با مشتریان به دلیل سرعت نسبی و استقبال مثبت آن است.
15. معرفی تصویری و ویدیویی محصول
ویدئو موثر است زیرا ارتباطات عاطفی ایجاد می کند. ارتباطات عاطفی می تواند افزایش فروش از سایت را همراه داشته باشد. مزیت ویدئو عبارت است از تقویت اعتماد و ارزشهای نمایشی، صرفه جویی در زمان برای پشتیبانی مشتری و فروش، برند خود را ارتقا دهید، و ارزش محصولات خود را به نمایش بگذارید، می باشد.
16. تبلیغات کلیکی
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) می تواند ابزاری قدرتمند برای هدایت ترافیک به وب سایت شما و افزایش فروش باشد. با این حال، مهم است که رویکردی روشمند برای کمپین های خود داشته باشید تا بازده سرمایه خود را به حداکثر برسانید. زمانی که مشتریان بالقوه کلمات کلیدی انتخابی شما را وارد می کنند، تبلیغات PPC در صفحات نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود. شما فقط زمانی پرداخت می کنید که شخصی روی تبلیغ شما کلیک کند. با نظارت بر عملکرد تبلیغات خود، می توانید کلمات کلیدی، تبلیغات و وب سایت خود را به دقت تنظیم کنید تا اثربخشی کمپین های خود را افزایش دهید.
17. گوگل ادز (Google ADS)
برای بسیاری از مشاغل، تبلیغات گوگل فقط یک انتخاب در استراتژی بازاریابی شما نیست. یک ضرورت است اما هزینه تبلیغات شما با ارزش است. هر دلار سرمایه گذاری شده باید نتایج ملموسی به همراه داشته باشد. اینجاست که هنر افزایش فروش با Google Ads مطرح میشود. این فقط مربوط به بودجه نیست – بهینهسازی، استراتژیسازی و استفاده مؤثر از منابع شما برای افزایش فروش و اطمینان از اینکه حتی یک سنت هدر نمیرود است.
18. بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)
در دنیای دیجیتال امروزی، رقابت برای جذب و نگهداشتن مشتریان بسیار شدید است. یکی از کلیدهای موفقیت در این فضای رقابتی، بهینهسازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization یا CRO) است. CRO به مجموعهای از استراتژیها و تکنیکها اشاره دارد که هدف آنها افزایش درصد بازدیدکنندگانی است که اقدام به تبدیل میکنند؛ یعنی از حالت بازدیدکننده به مشتری، مشترک یا هر نوع کاربر هدفمند دیگری تغییر وضعیت میدهند.
19. کراسل و پیشنهادهای خرید اختصاصی
افزایش فروش عبارت است از ترغیب مشتریان به خرید یک محصول با رده بالاتر قابل مقایسه نسبت به محصول مورد نظر، در حالی که فروش متقابل مشتریان را به خرید اقلام مرتبط یا مکمل دعوت می کند. اگرچه اغلب به جای یکدیگر استفاده می شود، هر دو مزایای متمایز دارند و می توانند در کنار هم موثر باشند. گرانفروشی و بیع متقابل زمانی که به درستی انجام شود، سود متقابل دارند و حداکثر ارزش را برای مشتریان فراهم میکنند و درآمد را بدون هزینههای تکراری بسیاری از کانالهای بازاریابی افزایش میدهند.
20. پیگیری سبد خرید رها شده
ردیابی رها کردن سبد خرید مشخص می کند که چرا مشتریان بدون خرید اقلام در سبد، خرید خود را ترک می کنند که برای بهبود فروش بسیار مهم است. ابزارهای برتر عبارتند از: Google Analytics: نقاط و الگوها را تجزیه و تحلیل می کند. Klaviyo: متخصص در پیگیری ایمیل برای سبدهای رها شده است.